У зв'язку з переходом України до ринку зараз значно підвищуються вимоги до рівня економічної грамотності не тільки дорослих, а й дітей. Щоб дитина в школі добре орієнтувалася в економічних поняттях, працювати в цьому напрямку необхідно уже з 5-6 річного віку, тобто із дошкільного віку і, звичайно, в тісній співпраці з батьками. Основною метою економіки для малюків є формування навичок та умінь раціонального використання матеріальних цінностей, розвиток економічного мислення, спонукання активності, ознайомлення з сучасними ринковими відносинами. У методичних рекомендаціях щодо організації освітньої роботи у дошкільних навчальних закладах на 2017-2018 навчальний рік (лист Міністерства освіти і науки України від 13.06.2017 року №1/9-322) рекомендується вести роботу з економічного виховання дітей.
Так, керуючись цими вимогами, вихователь старшої групи ясел-садка «Ластівка» Русінко Надія Іванівна протягом 5-ти місяців знайомить діток із найуживанішими економічними поняттями. Вихователь намагається розвивати інтерес до економічних знань, сприяти осмисленню дітьми рис характеру, пов'язаних з економікою: бережливістю, ощадливістю, працьовитістю, чесністю. Формує уявлення про потреби сім'ї: навчає розуміти відмінність між словами "хочу" та "треба" і навчає визначати першочергові потреби сім’ї.
24 січня 2018 року вихователь провела відкрите показове заняття з економічного виховання. Присутні батьки, вихователі, методист ММК побачили, як вихованці володіють поняттями, що таке товар, для чого він існує, де і як його можна придбати; ознайомлені з розмаїттям торгових закладів (крамниця, ринок, аптека, гуртівня, кіоск, супермаркет тощо), функціональними особливостями кожного торгового закладу; розрізняють і вміють користуватися грошовими одиницями.
Надія Іванівна розширює економічні знання дітей про те, що все, що нас оточує, є результатом праці багатьох людей і виховує ціннісне ставлення до продуктів їхньої діяльності. Плавно підводить їх до розуміння того, що люди різних професій працюють і за свою працю отримують заробітну плату, яку витрачають для потреб сім'ї. Дітки, хоча й маленькі, але мають хороші уявлення про значення тепла, світла, газу в житті людини та економне їх використання. Граючись, оперують нескладними економічними поняттями: "товари", "послуги", "гроші", "торгівля", "покупка", "споживач". Дуже приємно, що діти старшого дошкільного віку знайомі з назвами різних професій, особливо сучасних: менеджера, візажиста, маркетолога. Визволяючи з полону Хлопчика-Економчика, дітки виконували різні види діяльності: розповідали вірші, приказки, прислів’я, доповнювали речення про гроші, виділяли серед різних грошових одиниць наші національні, проводили обмін – бартер, продавали та купували різні товари, надавали послуги різних професій (медичну допомогу, перукарські послуги, послуги таксі, по ремонту автотранспорту… ), показували свої вміння економно витрачати папір під час малювання та виготовлення поробок.
Як приємно, що батьки не стоять осторонь, а тісно співпрацюють з вихователем. Надіємося, що ці знання дітки зможуть використовувати у своєму житті. Тож, бажаємо Надії Іванівні успіхів, натхнення і терпіння у своїй роботі над формуванням економічної соціалізації вихованців.
|